Teckensnitts storlek: +

Rolf Munke PT bloggen. "Kostråden för dig som jobbar natt".

Rolf Munke PT bloggen. "Kostråden för dig som jobbar natt".

Tillhör du en av de mer än 500.000 människor i Sverige som jobbar när vi andra sover?
Har du koll på när och vad du ska äta för att må bra, leva hälsosamt med hälsosam vikt?

Natt/skiftjobb kräver lite extra koll på sunda vanor, varav kosten är en stor del.
Tips på en bra måltidsrytm:

- Frukost - efter jobbet, på morgontid, innan du lägger dig.
- Lunch - när du vaknar.
- Middag - på kvällen, fram till kl 22.00
.
Håll tiderna så regelbundet som möjligt.
Det är de bästa råden för skiftarbetare att äta vid samma tidpunkt varje dag oavsett om man jobbar
förmiddag, dag, kväll eller natt.

Tips för natten:

Nu hämtar kroppen bränsle från i första hand organ och vävnader.
Matsmältningssystemet är inställt på vila.

Då gör du bäst i att undvika kolhydrater.
Kolhydrater stör kroppens dygnsrytm mest.

Därför är alltså frukt, tvärtemot vad man kan tro, inte det mest optimala.
Osaltade naturella nötter, keso med ex skinka, naturell yoghurt, ägg är ex. på bra alternativ.

Se nattmålet som och dosera det som ett litet mellanmål
Studier visar på att ju mer vi äter på natten, desto sämre mår vi och desto sämre värden på blodfetter och blodsocker.

Du kan mycket väl avstå helt från födointag på ditt skift.
Mår du bra av det räcker det med vatten, gärna varmt då kroppens temperatur går ner lite på natten.

En värmande kopp vatten, med ett stänk av citron och ev. 1/2 tesked honung,
hjälper dig hålla värmen och tar sin tid att dricka, vilket dämpar ev. sötsug.

Undvik att dricka kaffe eller te, nöj dig i så fall med en liten kopp och gärna så tidigt på nattskiftet som möjligt.

Vill du veta mer om kost, sömn, motionens betydelse vid nattarbete och hur du kan göra
små och enkla förändringar som gör skillnad?

Det finns plats för dig i min nya Online kurs:
"Natt/Skiftjobb - Ät rätt, bli mätt, må bra" Start måndag 29/10, klicka på länken:

Klicka här för anmälan och mer info.

Under 35 dagar får du fakta, tips och små utmaningar i din mobil som
gör att du varken behöver må sämre, väga mer eller ha sämre
inre värden än om du jobbat dag.

Det är inte svårt utan handlar om att tillsammans med alla fakta och tips
skapa goda vanor som efterhand blir självklara och omedvetna val.

Kursen ger dig förutsättningarna för hälsa och hållbarhet.
Till kampanjpriset 149 kr.

Rolf Munke PT bloggen. "Du kan göra skillnad - red...
Rolfs blogg. "Har du stämt dina instrument?"