Teckensnitts storlek: +

Rolf Munke PT bloggen. Fyra Anledningar att åka på Retreat.

Rolf Munke PT bloggen. Fyra Anledningar att åka på Retreat.

Dag 3.

Det är tidig morgon och tyvärr hittar inte kontaktpersonen som jag vill be om hjälp att få åka hem.

Äter frukost, krånglar mig igenom meditationerna.

På lunchen är jag åter på möte med kursledaren. Får nya tabletter som gör susen.
Värken försvinner och jag känner en stor lycka i det och att jag kan stanna kvar och fullfölja kursen.
Vilken tur att jag inte träffade kontaktpersonen på morgonen.

Det som är oflyt eller känns dåligt (eller bra) i en stund behöver inte innebära samma sak i ett längre perspektiv.


Förra retreaten för fem år sedan hakade jag på av ren nyfikenhet.
Nu har jag bestämda mål med denna retreat och har förberett mig mentalt. Jag behöver:

1) Skanna av mitt liv från det jag var liten till nu. Titta på fina saker och utmanande saker jag varit med om.
2) Ställa frågor till mig själv; Om mina relationer, mitt jobb, mitt företag, mitt liv kontra mina värderingar.
3) Hitta redskap att putsa på min personlighet så att jag har mer sinnesjämvikt i min vardag.
4) Blicka framåt mot nya mål, mot nya saker att se fram emot nu i tredje perioden av mitt liv.

Tredje dagens lunch var en höjdare,
Stora ugnsbakade halva potatisar, broccoli med rostade solrosfrön och yoghurtsås.
Sallad: Strimlade gul morotter och apelsiner.

Maten är nästan obegränsad men jag tar, liksom på frukosten en portion och äter långsamt.
2-3 koppar te på det så har 45 minuter gått av lunchen.

Dag fyra. Vaknar av gonggongen kl fyra, efter att äntligen ha sovit hela natten.
Efter meditation på morgon o förmiddag promenerar jag runt, runt i promenadslingan.

Tänker på att det är något speciellt med att vandra men inte vara på väg...

Lunchen en njutning:
Kikärter, zuchini, gul morot, purjolök och tomatsås.
Sallad Inlagd gurka, strimlad rädisa, grönsallad och kikärter.

På eftermiddagen ska vi lära oss en ny teknik i Vipassanameditationen.
Nu är det fokus på en ännu mindre del av ansiktet. Från näsborrarna och ner till överläppen.
Just för att träna på att hitta små små förnimmelser.

Jag är nöjd med dagens meditationstimmar.
Nytt rekord, klarade två timmar i sträck och totalt åtta timmar.
Framsteg? Nej, men som med annan träning, det får ta tid.

Däremot har jag definierat var jag hittar min grundlycka, utifrån den olidliga smärtan jag hade första dagarna.

"De dagar jag inte har fysisk eller psykisk smärta som påverkar min vardag är bra dagar.
Då har jag allt jag önskar mig."




Rolf Munke PT bloggen. Retreat - Enkel meditations...
Rolf Munke PT bloggen. Retreat–Dag 1-2. Varken dan...