Rolf Munke PT bloggen. "Den bästa tiden på dygnet att träna på."
De som tränar på morgonen eller lunchen får generellt bättre struktor och regelbundenhet i sin träning än de som tränar på kvällen.

Jag är själv ett exempel på det.

En anledning är att det krävs viljestyrka för att hoppa över hindret "bekvämlighet" på väg till träningspasset.
Och vår viljestyrka är begränsad.

Efter en dags jobb med stresspåslag och ytterligare måsten inför kvällen, som att handla, laga mat etc. kan bekvämlighetshindret bli alltför högt för att hoppa över.

Samtidigt måste träningspassen harmonera med familj, jobb och vardagen i övrigt.
Därför föredrar många att träna på kvällen. .

Finns det då speciella tider då träningen ger bäst effekt?

För oss vanliga motionärer är de eventuella effektskillnaderna försumbara.
För oss gäller det att få in en rutin som fungerar.

För oss gäller att hitta lämpliga fönster, luckor i tillvaron, där vi kan klämma in våra träningspass.
För oss gäller det att hitta en balans mellan träning och vardag.

För mig gäller att träna så mycket eller så lite att träningen fortsätter vara en ynnest och inte ett tvång.

Har du frågor kring motion och träning så skriv ett pm till mig så kan jag ge dig råd och peppa dig utan kostnad.