Teckensnitts storlek: +

Rolf Munke PT bloggen. "Bli fri från sockersug - 5 Varför och 5 Hur."

Rolf Munke PT bloggen. "Bli fri från sockersug - 5 Varför och 5 Hur."

Drygt 30 sockerbitar tillsatt vitt socker per dag är vad vi får i oss.
Nordiska näringsrekommendationer vill att vi minst halverar intaget.
Världshälsoorganisationen (WHO) ser 1/4 som hälsosam maxgräns.

Det höga sockerintaget påverkar kroppen på många sätt, som:

- Vikt. Många och tomma kalorier, mättar inte utan lurar metabolismen. Ingen viktminskning sker utan sockerkontroll. 
- Kroniska inflammationer. Infektioner, förkylningar och mer "dolda" skadeverkningar.
- Magen, matsmältningsorganen och bakteriekulturena. Uppblåst och orolig mage, obalans i bakteriefloran.
- Blodfetter och blodtryck.Vilket i sin tur ökar risken för hjärt- och kärlsjukdom.
- Energi och humör. Sött för att bli piggare har samma effekt som att kissa i sängen.

Så här kan du ändra allt ovan till det bättre genom att ta kontroll:

- Bli medveten. Identifiera återkommande situtationer när sötsuget går överstyr; tider och sammanhang.
- Ligg steget före. Regelbundna måltider, planerat mellanmål vid kritisk tid och sammanhang.
- Avsockra dig. 3-5 veckor med minimalt sockerintag (betyder inte att du behöver äta mindre mat)
- Hitta därefter en bra sockerbalans. Ytterligare några veckor med kontrollerat sockerintag.
- Acceptera undantag "när det betyder något". Speciella tillfällen på jobb, hemma i sociala situationer.

Känner du att ditt sötsug påverkar vardag, vikt och energi?
Har du svårt att bryta ovanan?

Här finns kursen som bryter mönstret, onlinekurs med start måndag 4/11. 
Utmaningen - 30 dagar utan tillsatt vitt socker. Start 4/11.

Efter 30 dagars "avsockring" finns fortsättningskursen som ger dig en fungerande vardag med kontroll utan att försaka socker helt.
SockerUtmaningen del 2 - 30 nya dagar, nu med lagom kontroll på sockerintaget.

Är det bra kurser?

"...lyckats dels med hjälp av kursen 30 dagar utan tillsatt socker gå ner ca 35 kilo totalt sen slutet 2016."

" Sötsuget är fortfarande kvar, men jag har lyckats hittills, med undantag från 1 ruta chockad i lör.
Fördelarna hittills är, sover bättre men jag vet inte om det är en tillfällighet eller ej.
Utmaningarna: De 3 första dagarna, huvudvärk och extrem trötthet, vilket nu är åter till normalnivå.
Tack bra ett bra program, det är fösta gången på ca 15 år som jag inte dagligen äter sötsaker. 😀"

"Gått så himla bra! Inga sötsaker alls på 30 dagar! Varit endast sugen 3-4 kvällar under 30 dagar. Tog en frukt istället. Stort tack!"

"Tack för ett bra program, har fått att fundera på men är i alla fall nu övertygad om att sockret inte kommer flytta in i mitt liv som innan."

"Det här är det bästa som hänt mig på länge! Gått ner i vikt, sover bättre och vaknar utsövd."

"... Det bästa av allt, jag har inte haft ont i magen en enda dag. Innan hade jag ont och var uppblåst alltid."

Rolf Munke PT bloggen. "Ingen egen mustasch men vä...
Rolf Munke PT bloggen. "Pain is temporary - Pride ...