Teckensnitts storlek: +

Rolf blogg. "Julklappen du inte önskar dig."

Rolf blogg. "Julklappen du inte önskar dig."

Lussekatte, skumtomtar, glögg, ischoklad, julöl, jansson, kola, marsipan,
pepparkakor, nubben, lösgodis, julmust, prinskorv, ris a la malta,..

Det finns mycket som frestar och väntar på att vi ska äta upp det.
Fyra av tio går upp i vikt under högtiderna, även av dem som tränar flera gånger i veckan.

Viktökningen under julhelgen landar ofta på mer än 2 kg och för en av fem blir viktuppgången mer än 3 kg.
Då räcker det inte att motionera lite extra under mellandagarna, eller de första dagarna efter nyår..

December är den månad på året som vi går upp mest i vikt på. Det beror inte bara på julhelgen.
Faktum är att vi generellt sett går upp i vikt under hela månaden.

De sociala aktiviteterna ökar denna månad, både jobbrelaterade som privata.
Social samvaro är starkt kopplat till mat och dryck, det händer väl aldrig att man
går hem hungrig och ångrar att man inte åt eller drack mer.

Hemma och på jobb finns det alltid någon chokladpralin eller lussebulle
att sätta tänderna i vid minsta tristess eller sötsug.

Vi rör oss mindre, aktiviteterna på gymmen avtar och promenader o hemmaträning
hinns liksom inte med,"det är ju så mycket nu, får ta tag i det efter nyår".

Det vi kan göra för att istället hålla vikten och formen i december är att göra medvetna val.

Som att bejaka en del av det goda som serveras, men hålla oss till en lagom bit, mängd eller portion.
Ta bort det som egentligen inte är viktigt, kanske äta en lussebulle, men skippa lösgodiset - eller tvärtom.

Jag tycker det är bättre (för de flesta) med ett "ge o ta" tänk, vad gäller mat o dryck än absolut nolltolerans.
Nolltolerans är lätt att känna som ett straff, är svårt att hålla plus att det väcker frågor i de sociala sammanhangen.

Lagom fungerar utmärkt i kombination med bibehållen fysisk aktivitet.

Träna och motionera smart genom att göra det så enkelt som möjligt för dig.
Tänk att du inte behöver slå några världsrekord i december, det kan du spara som nyårslöften.

Hitta istället en medelväg, med träning och motion, utan att känna stress eller att det tar för lång tid.
Tänk att" lite och genomförbart" är bättre än "mycket som inte håller".

Några tips:
En morgonpromenad extra.
Träna på lunchen istället för efter jobb.
Vila helt stressiga dagar o ge lite mer av järnet dagen efter.
Köra ett enkelt pass hemma istället för på gymmet;
Armhävningar, situps, jogg/höga knän och knäböj i ett pass på 10 minuter räcker.
Nyttja helgerna till långpromenad/jogg eller gympasset som inte hanns med i veckan.
Planera in dina aktiviteter, ge dem plats i din kalender. Du kan inte säga ja till allt och ändå hinna med dig själv.

Sista tipset:
Titta mindre på tv så hinner du motionera!

Rolfs blogg. "Kan du avvara en Kaffe Latte och Kom...
Rolfs blogg. "Första veckan utan vetemjöl, gluten ...