Protein den nya hälsotrenden - så mycket behöver du!

På gymmen zippas det proteinshakes under träningen av främst yngre män, som tränar seriöst eller vill träna seriöst.
Andra köper en färdigblandad proteindryck eller proteinbar i receptionen efter träningen, ex Gainomax.eller Dalblads.

"Vill du förbättra resultatet i gymmet? Ta en proteindryck" är en vanlig slogan.
Försäljningen ökar dramatiskt, både av proteintillskott och andra tillskott som preworkout drycker.

Livsmedelsindustrin hänger givetvis på vårt nyvaknade intresse för protein - här finns pengar att tjäna på att bredda sortimentet och ta ut några kr extra för nyheterna. Kvarg är storssäljaren nr ett och mer inne än den likvärdiga produkten keso.
Mjölk finns nu med 50% mer protein (5,3 gr/100gr mot 3,5 gr/100gr) och i går köpte jag Yoghurt kvarg med 7,5 gr protein/100gr. Det finns numera förstärkt protein i vissa brödsorter, glass och ostkakor ("naturligt protein" vad nu producenten menar med det) mm.

Så vad behöver vi?
Det beror på vem du frågar!

Olika siffror florerar och för att göra det enkelt så sällar jag mig till de som menar att max 1 gram protein per dag per kg kroppsvikt är ett maxbehov.
Väger du 80 kg innebär det max 80 gram protein, vilket motsvarar 2 hg protein till lunch och 2 hg till middag av. ex fisk, fågel eller kött.

Med det resonemanget är det inte svårt att förstå att proteintillskott för gemene man är onödigt. Med en varierad hälsosam kost får du i dig tillräckligt. Ingen som äter så lider av proteinbrist i Sverige. Du kan dricka din vanliga billigare mjölk och gillar du inte kvarg så skippa den.

Nägra få kan dock ha en nytta av ett större proteinintag. Märk väl några få, väldigt få...
De som tränar väldigt hårt (inte bara lägger många timmar på gymmet utan tränar med hög kvalité) kan ha nytta av att öka intaget till max 2 gram per dag och kroppsvikt i kg. Ex hårdtränande gymmare med 100% fokus att få större muskler och bli starkare kan behöva up till 160 gr protein/dag.
Denne kan ex. äta 2 ägg , några mackor med ost o skinka till frukost o 1 hg mandel på kvällen förutom 2 hg protein till lunch och middag och 1/2 liter mjölk under dagen. Då är denne i princip i hamn med ett tillräckligt proteinintag.

Ingen behöver egentligen proteintillskott, men det är enkelt att blanda en skopa pulver(20-25gr protein) med lite mjölk och vatten, jag gör det ibland själv som ett mellanmål eller för att dämpa ett sug på kvällen. En gammal vana som började för 30 år sedan då jag hade höga förväntningar både på min träning och proteindryckers effekt.

Hur många är egentligen "de få" som behöver mer än ett gram per dag och vikt i kg?

Åttio procent tränar INTE på gym, även om ett fåtal tränar hyfsat hårt i form av strukturerad och målinriktad träning på elitmotionsnivå.
Då har vi 20% kvar som tränar på gym - hur många av dem behöver extra tillskott?

Min erfarenheta som tidigare tränare, medlemsrådgivare och platschef visar på följande:
Av de 1500 st medlemmarna beräknar jag att max 50 st, absolut max behövde mer än än ett gram/dag och vikt i kg.
Jag jobbade 7 dagar i veckan och kände i princip till alla som tränade där och då.
50 st av 1500 tränande = drygt 3 %.

Omräknat så är det högst 1 av 100 vuxna människor, tränande eller otränade som, med en normal och varierad kosthållning behöver tänka på proteintillskott.

Ställ frågan till dig själv:
Är jag just den person, en av hundra som behöver proteintillskott i form av shakes, kvarg eller extratillskott i mat?

Spring som Usain Bolt - om du har problem komma ig...
Jag hinner inte träna idag - Jo det gör du!