Portföljdieten visar att helheten i en diet är viktigast för hälsan.

Det finns inte ett enda livsmedel i sig som avgör din hälsa eller ohälsa utan det är heheten som är så viktig.
Ett exempel på detta fick vi när Michael Mosley (5:2 dieten) åter dyker upp i tv-rutan med en hälsoserie i tre delar.
Han undersöker i del två (svt.play) om det räcker med att ändra kosten för att sänka för höga kolesterolvärden eller om vi
enbart måste förlita oss på medicin.

I åtta veckor fick fyra försöksgrupper prova på att ändra sin kost enligt följande:
Grupp 1 - ändrade kost från kolesterolhöjande till kolesterolsänkande livsmedel. Rött kött, ägg, feta ostar och smör togs bort och ersattes.
Grupp 2 - ändrade inte sin kost utan lade enbart till 75 gram havregryn.
Grupp 3 - ändrade inte sin kost utan lade enbart till 60 gram mandlar.
Grupp 4 - bestod av Michael själv som gjorde alla de förändringar grupp 1 - 3 hade som uppgift. Kombinationen att angripa problemet med flera olika ändringar kallas för Portföljdieten.

Resultaten blev att grupp 1 sänkte sitt totala kolesterol (och framförallt de dåliga Ldlpartiklarna) med 13 %, grupp 2 med 11% , grupp 3 med 0 %.
Grupp 4 - Michael själv sänkte nivån med 30%.

Det som kan se märkligt ut är att grupp 3 inte sänkte sina nivåer trots att mandel i andra undersökningar visat sig sänka kolesterolet.
Nu var grupperna väldigt små - 10 st/grupp - för att dra generella slutsatser.
En annan intressant detalj var att personerna i grupp 3 individuellt reagerade väldigt olika på mandeltillskottet.
Skillnaden sträckte sig i spnnet mellan sänkning med 18% till en ökning på 10%.

Slutsatser av experimentet är:
A) Du kan sänka dina värden lika mycket med kost som med medicin. (Vid hög nivå kan en kombination behövas - fråga allltid doktor om råd).
B) Det finns responders (som reagerar positivt på förändringen) och nonresponders (som inte regerar positivt) resultatet är alltså individuellt.
C) Genom att kombinera flera goda ändringar i kosten ger generellt sett det klart bäst resultatet.

Intressant iaktagelse när jag nu ser programmet en gång till i efterhand och kan stoppa och se närmare, att i tabellen med Michaels resultat ser man
att merparten av de goda förändringarna uppnåtts redan efter fyra veckor.

De lärde och en del självutnämnda lärda tvistar om det mättade fettet i animaliska produkter är största boven eller om det är att vi äter för mycket snabba kolhydrater, eller en kombination av bägge. Lagom av allt är säkert bäst och definitivt enklast att leva med, tror jag.

Höga kolesterolvärden kan vidare bero på gener eller en onyttig livsstil eller en kombination.
Sant är att motion är den bästa medicinen för alla och att det lönar sig hälsomässigt att gå ner i vikt om man är per definition är fet.

Det finns fler aspekter och meningar om kolesterol, detta inlägg fokuserade på programmets syfte att undersöka om det går att ändra höga kolesterolvärden med ändrade kostvanor. Det blev ett rungande JA på den punkten.

Men öka gärna din motion till minst 30 minuter per dag + 2 pulshöjande pass a 20 - 30 minuter i veckan och tappa några kilon om det behövs, så har du en förträfflig Portföljsjälvmedicinering.

Hälsosam och ohälsosam fetma - vad är myt och vad ...
"Varenda träningspass har egentligen varit som en ...