Teckensnitts storlek: +

Nyttja solen!

När den nu dyker fram. 
Efter en fin period i maj/juni i Helsingborg iaf så är det nu glesare mellan solglimtarna.

Det går att hitta möjligheter med varje vädertyp istället för att gnälla. För vädret kan vi inte påverka.

Tror att våra förfäder hade mer anledning än vi till att oroa sig för väder.

I går regnade det på eftermiddagen och tidig kväll. Jag var glad att ha sprungit redan på morgonen och när regnet kom tog jag en behövlig tupplur för att få nya krafter. Regnet skänker för övrigt ett lugn både inombords och i omgivningen. Det var nästan bara Pokemon 60 spelare som var ute och fångade Pokemonfigurer.

Under sommarhalvåret kan vi ta tillvara på solens nyttiga strålar som bildar D-vitaminer i våra kroppar. Lagom är bäst, för mycket solande ökar risken för allvarliga hudproblem och för lite sol är inte heller bra. Det räcker med 15 minuters exponering av huvud, händer och armar för att vi ska få i oss tillräckligt D-vitaminer för dagen. D-vitaminerna kan lagras men bara upp till två månader. 

På höst/vinter/vår är solstrålarna inte tillräckligt starka för att fylla på vårt förråd. Då kan vi fylla på genom födan, ex på bra D-vitaminkällor är ägg, mjölkprodukter och fet fisk.

En del förespråkar D-vitamintillskott på vinterhalvåret, men positiva effekter är inte påvisade.

Jag åt D-vitamintillskott förra vintern, kommer ihåg att tabletterna, som inte skulle tuggas, inte smakade gott när jag tuggade dem. Torra som fnöske och damm, tyckte jag. Tuggade dem för jag tyckte de var lite för stora för o svälja hela. De var gjorda av ull från får och det är ju logiskt att djur som betar ute får i sig mycket D-vitamin i pälsensolnedgång Gröningen


Avslutningsvis visar forskning att sola mycket är farligt men även att inte sola alls.   

 

 

 

Kärlek - Passion - Motivation. 3 dagar till SM.
Katter har det bra!