Teckensnitts storlek: +

Meditera utan krångel - Det här händer i din hjärna.

Meditera utan krångel - Det här händer i din hjärna.
"Meditation handlar om att våga vara ensam med sig själv, att gå in i sitt inre och möta sidor och känslor som man inte visste att man hade. Vi behöver möta oss själva! Det finns en fantastisk person där inne som får för lite uppmärksamhet"

För dig som inte är van att meditera kanske ordet meditation klingar negativt eller pretantiöst? Eller att ja,ja de e väl bra, men jag har inte tid.
Sanningen är att det är så enkelt, du behöver inte sitta i en viss ställning med fingrarna på ett visst vis eller spendera många minuter på det..

Det handlar just bara om att vara ensam med sig själv. Du behöver ej heller tänka på hur du tänker, alla tankar är rätt just då, de kommer och går. Känner du dig stressad, ja då är du stressad och en meditationsstund med dig själv är då tålamodsprövande, men träning ger resultat. Tänker du negativa tankar, försök inte pressa bort dem. Oavsett vad man gör så om man spänner sig blir resultatet sämre än om man är avslappnad.

Hitta din egen egen metod att meditera. Meditation kan göras ståendes, sittandes eller liggandes. Se till att du är helt frånkopplad ur mobil, data och platta. Känner du dig stressad rekommenderar jag att du ligger ner. Har du lätt för att somna så sitt och inte för bekvämt, sträck på axlarna. Vill du gå och meditera är långsam promenad att föredra, där du fokuserar just på promenaden och dina steg i marken.

Blunda eller titta på ett ljus eller titta på en fast punkt? Välj det som passar dig bäst, just för stunden.
Hur länge? För den ovane kan 10 - 20 minuter vara lagom.
Ska det vara tyst eller kan jag ha musik på? Välj hur du vill ha det. Lyssna på instrumental meditatonsmusik fungerar för många, naturljud i naturen för andra och en del vill ha alldeles tyst. Det finns även guidade meditationer, en röst som vägleder dig, oftast med musik i bakgrunden. Du hittar allt detta på google och youtube.

Så vad händer i våra hjärnor när vi mediterar, vad visar forskningsresultat?

Kortfattat och enkelt så har vi lättare att behärska våra känslor, vi regerar och agerar mindre impulsivt. Det är en fördel om man har ett temperament som inte alltid är till en fördel, ellr om man äter eller agerar ofunktionellt på känslor.
Genom att vi inte reagerar så mycket kan vi också agera mer logiskt och rationellt och vår problemlösningsförmåga ökar. Det är en fördel när våra stresshormoner ligger för högt, Höga stressnivåer verkar begränsande just på logiskt och rationellt tänkande.

Meditation gör dig enkelt till ett bättre jag.
Jag hinner inte träna idag - Jo det gör du!
12 VANLIGA MISSTAG PÅ GYMMET.