Jag hinner inte träna idag - Jo det gör du!

PROBLEMET: MOTIVATIONEN.

Du är igång och tränar igen. Det går bra till en början men efterhand mattas motivationen.
Det blir lättare att prioritera annat eller helt enkelt förhandla med sig själv i tankar som att:

- Jag hinner inte.
- Jag orkar inte.
- I dag var det tufft på jobbet.
- Nej nu regnar det .
- Värker inte axeln lite mer idag?
- Får börja om efter sommaren.

Förhandlingarna slutar oftast med att latmasken drar längsta strået.

Att hålla strukturen, vilka dagar du ska träna, hjälper dig att komma förbi motivationsvackor utan att ge upp.
Så fort du tullar på träningsdagarna är du ute på hal is. Du tappar mark, motivation och faller ofta platt till marken.

LÖSNINGEN: KOMPROMISSA.

Ett eget exempel är i går morse när jag skulle träna innan jobb. Tiden rann obemärkt förbi, en kopp kaffe och gott snack på balkongen blev två koppar och mer snack. Tanken slog mig plötsligt "jag hinner inte" men erfarenheten motade känslan.

Rask promenad till gymmet och med konstaterande att jag bara hinner träna 15 minuter.
Just do it - no thinking!

Tio tänkta övningar blev tre övningar och minimal vila emellan. Ena övningen körde jag 5 set istället för tre, den andra kördes tyngre än någonsin och den tredje körde jag med bara fem sekunders vila mellan seten.

Det kändes gott i kroppen när intensiteten var lite mer än vanligt och jag var nöjd med detta lilla kompromisspass. Hade även en god känsla när jag kom till jobbet i tid.

Budskapet är således att hellre köra ett kortare pass än att hoppa över det helt och hållet, om du har ont om tid eller inte är riktigt i form.
Samma sak om ett löppass står på agendan, spring kortare och kanske fortare istället.

Ibland får jag framkalla minnen när jag kommer i förhandling med mig själv.
Då tänker jag på hur gott det känts de gånger jag kompromissat, gentemot känslan resten av dagen de gånger latmasken fick sista ordet.

Ytterligare belöning kom i morse när jag kände kompromisslös träningsvärk.






Protein den nya hälsotrenden - så mycket behöver d...
Meditera utan krångel - Det här händer i din hjärn...