Rolf Munke PT. Bloggen: "Hon promenerade sig ner i vikt."

Det finns många goda exempel på lyckade viktminskningsresultat genom dagliga promenader.
Vi läser om berättelser där man "gått ner" sin vikt med 10 - 20 - 30 kg.

Promenader är ett jättebra redskap, inte minst för att hålla den nya vikten.

Oftast tänker vi på promenaders viktpåverkan i form av kaloriförbrukning.
Det har endast en underordnad betydelse i relation till kosten.
För snabba resultat krävs också ett anpassat kostschema.

Ex kan det behövas upp till 2 timmar promenad för att förbränna en hyfsat stor kanelbulle eller ett 100 gr mjölkchoklad.

I alla berättelser om viktnedgångarna genom promenader framkommer också att de ändrat sin kost.

Däremot kan DAGLIGA EXTRAPROMENADER ha en stor psykologisk inverkan.

Du blir i och genom promenaden påmind att du jobbar på ett projekt – din viktminskning.
Du kan känna stolthet varje gång du tagit den här promenaden, speciellt om vädrets makter inte stått dig bi.

På sikt kan dock en timmes promenad (= ca 300 kalorier) per dag ge drygt 1 kg viktminskning per månad. Det blir många kg på ett år.

Och efter lyckad viktminskning är promenader ett bra verktyg att hålla den nya vikten, dels genom kaloriförbränningen och dels just påminnelsen att "jag gör detta för att hålla min nya vikt".

Det går att öka både kondition och fettförbränning genom olika former av promenader.

(Hundpromenad - lägst energiförbrukning.)
(Vanlig promenad - ex till o från jobb.)

De här:
Rask promenad - lite varm på ryggen.
Powerwalk - full fart promenader med svett och andfåddhet.
Intervall promenad - växlar mellan rask promenad och powerwalk.


I mitt 3 veckors program "Promenera och gå ner i vikt" får du både kostschema och promenadschema där vi omväxlande använder oss av de olika promenadformerna.


MER INFO OM PROGRAMMET:

För vem?
Alla som vill gå ner i vikt och som beredda att promenera dagligen 30 - 60 minuter.

Hur?
Dag 1 får du ett kostschema. (Inga recept, metoden bygger på portionsstorlekar.)
Varje dag får du notiser/uppgifter i din mobil, inklusive förslag på hur mycket du ska gå och i vilken takt.

Förväntat resultat
Viktminskning på 2-4 kg på dessa 3 veckor.
Bättre kondition.
Förbättrad hälsa.

Finns platser kvar - Anmälan via länken:
Anmälan till Promenera och gå ner i vikt. 3 veckor - start söndag 22 augusti.