Teckensnitts storlek: +

Hjälp - vad gör jag för fel?

"Hej!! Jag började med min diet för 10 dagar sedan. På några dagar gick jag ner 1,5 kg, sen har vikten stått stilla och nu i dag ser jag att jag gått upp igen, 0,4 kg! Vad gör jag för fel?"

Så börjar ett meddelande jag fick härförleden. Hens största fel var att hen vägde sig varje dag under sin diet och inte visste att vätskenivån i kroppen flukturerar från dag till dag och även under dagen, beroende å hormoner, mat och vätskeintag mm.

När du följer ett program för att gå ner i vikt tycker jag att det ä en bra strategi att väga sig en gång i veckan och mäta sig en gång varannan vecka.

1 kg i viktminskning brukar innebära att din midja minskar ca 1 cm, även om det är olika beroende på din kroppstyp och hur ditt kroppsfett är fördelat. Mäter du dig oftare än varannan vecka, så blir är det så små skillnader att det är lätt att mäta fel. Mät dig på olika ställen så blir framgången större - när du lägger i hop alla minskningarna. Mät mage, höft, bröst, arm och ben.

En dam som jag coachade gick ner 12 kg på 6 veckor och 39 cm - därför att hon mätte på olika ställen. Hennes framgång blev ännu tydligare iom att hon både vägde sig och mätte sig.

Låt oss återgå till viktminskning och vägning.

Att väga sig varje dag kan sätta griller i huvudet, just som "vad gör jag för fel"  tankar.

En gång i veckan blir bättre, använd gärna månadagen som vägningsdag så har du det i åtanke under helgen och kan lättare stå emot ev. "hinder".

När du väl gått ner i vikt tycker jag att du kan väga dig en gång om dagen, för att förhindra att vikten ev. sticker i väg utan att du har kontroll.

Lycka till med vägning och mätning och dina mål!

     

Om du vill känna dig rik - räkna de saker du har s...
Hjärnspöken och en extra god kopp kaffe.