Det här händer i kroppen när du börjar motionera:

UNDER DITT FÖRSTA PASS:
Puls och blodtryck ökar.
Kroppen utsöndrar hormoner som adrenalin, kortisol och tillväxt.

EFTER FÖRSTA GÅNGEN:
Blodtrycket stiger, men sjunker efterhand till en lägre nivå än innan.
Detta håller i sig under hela dagen.

Ett stort antal gener har påverkats till förändring och uppgradering.

Blodfetterna stiger mindre efter nästa måltid.
Blodsockret sjunker till en lägre nivå än innan och det består i flera timmar.

I MORGON OCH ÖVERMORGON:
Kroppen blir bättre på att reglera blodsocker.

OM 1 - 2 VECKOR:
Vilopulsen har sjunkit och orken har blivit bättre. Hjärtat blir större och starkare och pumpar ut mer blod vid varje slag. Då behöver det heller inte slå lika ofta som tidigare för att få ut samma mängd blod - därav den lägre vilopulsen.

De röda blodkropparna i blodet, som transporterar syret från lungorna till musklerna, blir flera.
Musklerna blir bättre på att ta emot syret då mitokondrierna (kraftverken) ökar i cellerna.

De minsta blodkärlen, kapillärerna ökar i antal och hjälper till att förse musklerna med mer syre.
Lungornas funktion har förbättrats, du orkar andas djupare och snabbare. Lungblåsorna samspel med kapillärerna förbättras (utbyte av syre från lungorna till blodet och koldioxid (restprodukt) åt andra hållet.

Dina muskler är bättre på att förbränna fett och spara på kolhydrater.

OM NÅGRA MÅNADER:
Förutsättning att din vikt tidigare varit stabil och att du i övrigt lever samma liv som innan.
Du har gått ner lite i vikt, och behöver spänna in livremmen/skärpet något hack.

Du har mer blod i kroppen.

Du har en mer stabil blodsockerkurva.
Blodfetterna har minskat i blodet, mer fett finns nu i musklerna till förbränning och energi.

Immunförsvaret är starkare.

Du sover bättre och är mer uppmärksam i vaket tillstånd.
Hjärnan består av fler hjärnceller och fungerar nu effektivare.
Kroppen producerar mer endorfiner, du känner mig gladare, piggare.

Stresshormonerna har minskat (som i sin tur minskat midjeomfånget).
Skelettet är starkare.
Du har minskat riskerna för många folksjukdomar.

För dig som vill komma igång med vardagsmotion finns nu vårt nya onlineprogram:
”Håll vikten & maxa hälsan med lunchpromenader. Start måndag 11 januari.”
(Skapa en hälsovana på 28 dagar. 15 minuter av din lunch är allt som behövs.)

Håll vikten & maxa hälsan med lunchpromenader. Start måndag 11 januari.

Beskrivning:
Utmana dig själv att skapa den goda vanan att promenera på lunchen.
Tanken är att du ger 15 minuter av din lunch till promenad måndag - fredag.
(Det blir ca 2000 steg/dag och ca 1,5 kilometer)

Varje dag får du text i din mobil med fakta och forskningsresultat av lunchpromenadens inverkan på din hälsa.

Till sist: God fortsättning på motionsåret 2021.