Teckensnitts storlek: +

Dags att börja träna? Det här har hänt i kroppen under semestern!

Dags att börja träna? Det här har hänt i kroppen under semestern!

Kommer du ihåg känslan under första löpträningen eller gympasset efter ett uppehåll?
Kanske tänkte du: "Oj vad söligt det går o så tung kroppen är." "Pinsamt hur svag jag blivit:"

Redan efter en vecka utan konditionsträning kan syreupptagningsförmågan sjunka med 5 procent.
Ju mer vältränad du är desto mindre blir skillnaden, både på kort och lång sikt.

I en studie följde man ett antal personer som först fick träna upp sig med ett progressivt cykelträningsprogram i åtta veckor.
Deltagarna förbättrade konditionen anmärkningsvärt mycket. Därefter fick de vila helt i åtta veckor och då hade dom tappat i princip
all förbättring. De var alltså tillbaka på ruta ett. En annan studie visade att människor som tränat regelbundet i minst ett år
tappade hälften av sin kondition efter tre månader.

Forskning visar att du tappar styrka långsammare än kondition. Återigen tappar de som är mer vältränade sin förvärvade styrka långsammare.
En månads uppehåll minskar styrkan med 5 - 10 procent. Är du mer av en nybörjare eller periodare tappar du mer.
På åtta veckor kan du som otränad öka din styrka med upp till 50 procent. Vilar du helt lika länge har du tappat hälften av din ökning.

Det händer mer i kroppen när du håller upp.

Redan första veckan kan kroppen sämre ta hand om och reglera blodsockret.
Stresshormoner stiger lättare, sömnen påverkas och din allmänna energi sänks allteftersom du förlänger ditt uppehåll.
Nyare forskning visar även att minnesförmågan försämras gradvis vid orörlighet.
Blodtrycket är allmänt högre på dina träningsfria dagar och blir konstant högre bara efter några veckors vila.
Längre inaktivitet påverkar dina blodfetter och minskar din förmåga att bränna fett.

Men du har ju bara hållt upp lite grand under sommaren, eller hur! Så ingen ko på isen i sommarvärmen.
Vänta bara inte onödigt länge. Sätt igång med något litet extra redan i morgon.

Direkt efter ditt första pass har blodfetter, blodsocker och blodtrycket påverkats positivt.
På bara en veckas träning kan blodtrycket permenteras på din tidigare tränade nivå.

Den bästa belöningen kommer direkt efter ett träningspass. Må bra hormoner får dig att känna nöjd- och stolthet.
Även en rask promenad ger denna effekt om än i mindre grad än när du tar i och svettas.
Ju större ansträngning desto större belöning, men ta det lugnt på dina första pass.
Ta hänsyn till att du inte är där du var innan semestern.

Se träning som en ynnest, inte självklar för alla. Kan du så rör på kroppen dagligen.

"Varenda träningspass har egentligen varit som en ...
En man som heter Ove.