Spring som Usain Bolt - om du har problem komma igång med löpningen.

Ett exempel på coaching online - väl så bra, men billigare!

"Hej Rolf!
Jag skulle behöva lite råd om löpning. Min läkare säger att jag behöver träna konditionsträning. Problemet jag har är att jag inte kan andas när jag springer, eller ja.. försöker springa, lufsar mest fram. Hur ska jag göra för att öva upp det, utan att tröttna direkt? Har du några bra tips?"

HejXXX, gör som jag brukar göra efter skadeuppehåll. Börja med att "lufsa" ex 1 minut eller 100 meter, gå lite och gör om. Gör ett kort träningspass först o bygg sedan på med tid så att ditt träningsprogramså småningom blir 30 minuter - sen bygger du på med att "lufstiden" blir 1,5 minuter, 2 minuter osv osv 5 min osv 10 minuter o till slut klarar du 30 minuter. låt det ta ex 2 månader för dig att nå det målet.
När du kommit så långt är det dags att börja ta tid: Hur långt lufsar du på 30 minuter, sen blir sista steget att förbättra den tiden genom att mäta ex varannan var 4:e vecka. Prova att springa 2 gånger i veckan först och sen lite längre. Du kan göra det på löpaband på gymmet också eller växelvis. Genom att acceptera att du är där du är och inte ha för bråttom, utan vänja kroppen gradvis, tror jag du når framgång.

"Första rundan avklarad, 2 km blev det. Behöver nog skaffa ett tidtagarur."
Hej XXX och Bravo!
Strunta i tidtagarur - det viktiga är att du i lugn och ro bygger upp löpvanan, ett steg i taget. Första steget är svårat, det är du förbi nu :) .

"Tack! ? ja jag är riktigt nöjd!"
.....

"Sprang på löpbandet på gymmet i 10 min idag!"
.....

"Tycker till och med att det är kul att springa nu!"
När man tycker det börjar bli kul har man kommit långt. Löpning - DIN UTMANING!

"Ja nu jäklar! Sprang 2 km på löpbandet på gymmet idag efter styrkan!"
XXX jag hejar på dig :)

.......

Hej, går det fortsatt bra? Hälsningar Rolf.
"Ja det går faktiskt jättebra, om jag själv får säga det! Sprang 2,5 km på tiden xx häromdagen!"
Se där XXX, då lyckades vi med taktiken! Underbart bra och var stolt att du numera även är en "löpare"!

"I dag har jag spungit intervaller."
Intervall är jobbigt och effektivt!! Intervall en gång i veckan räcker.. Grymt bra!

XXX, angående din fråga hur man ska springa i backar så är mina råd att....

The story continues.

Summering av framgångsfaktorerna:

1) "Gräv där du står" taktiken innebar att starta upp försiktigt utifrån gällande förutsättningar.
För XXX:s del startade vi med att inte springa längre än Usain Bolt (och mycket långsammare förstås).
2) Tider är oväsentliga i början
3) Ge feedback och uppmuntran. Alla kan utvecklas i en positiv miljö (pt).
4) Påminna om det har varit tyst ett tag.
5) Återkoppla prestationer med bakomliggande fakta.
6) Skapa nya utmaningar efter hand.

Du kan också bli en löpare, bli starkare, må bättre, äta för viktnedgång, nå dina mål på
www.rolfmunke.se med Personlig PT Online Plus - individuellt anpassat kost o träningsupplägg för endast 495 kr/månad.

En man som heter Ove.
Protein den nya hälsotrenden - så mycket behöver d...