Teckensnitts storlek: +

Blåbär - nr 1 på alla listor!

BLÅBÄR

Det blir en ovanligt bra blåbärssäsong i år i hela landet. Den bästa på över 10 år. å de flesta håll blir skörden dubbelt upp mot en normal sommar. Blåbärsris täcker över 15% av Sveriges yta och både bär och ris äts av många djurarter. Blåbär växer vilt i nästan hela Europa utom nere vid Medelhavsområdet.

De största fördelarna med blåbär:

MINERALER

Blåbär, liksom de flesta andra bär, innehåller många mineraler särskilt kalium, fosfor, kalcium och magnesium. Kalium och magnesium är viktiga för ett friskt hjärta och nervsystem. Kalcium är nödvändigt för benstomme och tänder samt för att muskler och hjärta ska fungera bra. Fosfor är bra för cellmembranens funktion och benstommen.

 VITAMINER

Vitaminerna i blåbär är främst C-vitamin och B-vitamin. Att blåbär innehåller mycket näring förstår man då björnarna får sin huvudsakliga näring från bären.

BRA FÖR SYNEN

Blåbär skyddar ögat mot åldrandeprocessen genom att stärka blodkärlen. De stärker också ögonvävnaden, ökar blodcirkulationen, motverkar ögonkatarr, stabiliserar nivåerna av kollagen, underlättar produktionen av pigment och är bra mot starr.

BRA FÖR MAGEN

Bra för tarmar och mage. Blåbärssoppa används traditionellt mot magsjuka. Man brukar säga att blåbärssoppa, blåbärssaft och torkade blåbär är bra mot diarré eller om man är lös i magen. Färska blåbär brukar man däremot rekommendera om man har förstoppning eller är hård i magen.

BRA FÖR HJÄRTAT

De är bra för blodtrycket och hjälper dessutom till mot hjärt- och kärlsjukdomar. Antosyanin-flavonoider motverkar högt blodtryck. Nyttiga fenolföreningar har stark antioxidativ effekt och motverkar hjärt- och kärlsjukdomar.

blåbär pexels 14 dec 2015 För att få bästa effekt rekommenderas minst 1 dl blåbär/dag.

Lägg 2 % av din tid på hälsa.
Kärlek - Passion - Motivation. 17 dagar till SM.